Próg rentowności i analizy wrażliwości
Osiągnięcie progu rentowności to cel pierwszego etapu każdego biznesu. Po przekroczeniu progu rentowności przedsiębiorstwo zaczyna zarabiać na siebie, co oznacza, że bieżąca sprzedaż pokrywa zarówno koszty stałe, jak i koszty zmienne i w firmie zaczynają pojawiać się nadwyżki finansowe.
Koszty stałe i koszty zmienne
Dlaczego ważne jest określenie poziomu kosztów stałych i kosztów zmiennych? Koszty stałe – to takie, które przedsiębiorstwo ponosi bez względu na to jaki ma poziom sprzedaży. Typowymi przykładami kosztów stałych są czynsze, pensje pracowników, abonamenty, ubezpieczenia – w tym ZUS, stałe opłaty za media, niezbędne usługi obce – księgowość, prawne itp. Specyficznym kosztem, który nie stanowi wydatku jest amortyzacja, która sprawia wiele kłopotów, gdyż doliczana do kosztów stałych w rachunkach rentowności powoduje, duże wahania wskaźników. Koszty zmienne to z kolei miara zużywanych w procesie produkcji materiałów, energii i mediów. Im więcej produkujemy (niekoniecznie sprzedajemy) tym koszty zmienne mamy wyższe.
Próg rentowności ilościowy…
… jest związany z liczbą jednostek, które powinniśmy sprzedać, tak aby pokryć zarówno koszty stałe, jak i koszty zmienne. Może to być liczba produktów, liczba przepracowanych godzin, przejechanych kilometrów itp. albo kombinacja tych parametrów, w zależności od profilu działalności przedsiębiorstwa. Liczba jednostek przełożona na wartość sprzedaży odzwierciedla…
Próg rentowności wartościowy
Wartościowym progiem rentowności wygodniej się posługiwać w przypadku sprzedaży jednolitej, niż w przypadku różnego poziomu marż stosowanych do różnych grup produktów/usług.
Analizy wrażliwości
… są rachunkami, które pokazują zależność między identyfikowanymi czynnikami ryzyka a wynikami finansowymi. Można badać wrażliwość zysku netto na cenę energii, materiałów do produkcji, usług niezbędnych do realizacji produkcji. Analizy wrażliwości są szczególnie istotne w sytuacji, kiedy w rachunku dominuje jeden rodzaj kosztu i jego wzrost może spowodować utratę rentowności.