Komercjalizacja w praktyce
Czym jest komercjalizacja
Termin „komercjalizacja” związany jest z uczynieniem zyskownym całego procesu badań naukowych i pracy wielu ludzi, którzy przyczyniają się do tego, żeby pomysły i nowe idee trafiły do konsumenta w postaci produktów lub usług zaspokajających zmieniające się potrzeby ludzi, firm czy instytucji.
Komercjalizowanie innowacji to zatem nic innego niż sprzedaż nowości stworzonych przez twórców nowości. Nie chodzi przy tym tylko o wynalazki przełomowe w skali ludzkości, ale też o innowacje o znacznie mniejszym zasięgu i znaczeniu, które sprawiają, że poprawia się jakość życia, komunikacja pomiędzy ludźmi, jesteśmy mniej uciążliwi dla otoczenia.
Etapy procesu komercjalizacji
W zasadzie każdy proces komercjalizacji innowacji można podzielić na następujące etapy:
- Praca twórcza, identyfikacja innowacji, formowanie zespołu projektowego, definiowanie efektu pracy
- Ewaluacja innowacji.
- Badanie zdolności patentowej
- Badanie oryginalności i unikatowości innowacji
- Określenie rynku i konsumentów
- Wskazanie korzyści dla klientów
- Określenie partnerów projektowych
- Konkurenci
- Określenie kierunków dalszych prac i rozwoju
- Szacowanie potencjału rynkowego i decyzja o podjęciu ryzyka wdrożenia
- Wprowadzanie innowacji na rynek
- Określenie ostatecznej ścieżki komercjalizacji
- Szacowanie budżetu wdrożenia i spodziewanych efektów finansowych
- Określenie mapy drogowej, kamieni milowych, wskaźników efektywności, zakreślanie ram czasowych
- Gromadzenie kapitałów, promocja wśród potencjalnych inwestorów, konsumentów, pozyskiwanie ambasadorów, influencerów
- Zakończenie projektu wdrożeniowego
- Dystrybucja licencji lub innych form dostępu do innowacji
- Stworzenie spółek celowych
- Podsumowanie efektów, wyciągnięcie wniosków, sformułowanie rekomendacji i zaleceń.
Komercjalizacja w pytaniach
Czy każdy proces musi przejść zakreśloną ścieżkę w całości?
Nie. W zasadzie na każdym etapie negatywne efekty prac mogą spowodować zatrzymanie projektu.
Co z projektami, które okażą się porażką?
Takich projektów jest zdecydowana większość. Ważne jest formalne zamknięcie projektu, sformułowanie wniosków i zaleceń na przyszłość.
Czy to nie jest tak, że dobre pomysły obronią się same i nie ma potrzeby tworzyć dla nich specjalnych programów wsparcia?
Wielokrotnie w trakcie prac badawczych odkrywany jest nowy potencjał innowacji, nowe zastosowania, nowe korzyści z wdrożenia. Powinien zawsze przesądzać rachunek ekonomiczny.