Przejdź do treści
Nauka dla biznesu
Sieć Regionalnych Obserwatoriów Specjalistycznych w Procesie Przedsiębiorczego Odkrywania w województwie śląskim

Komercjalizacja w praktyce

9 miesięcy temu

Czym jest komercjalizacja

Termin „komercjalizacja” związany jest z uczynieniem zyskownym całego procesu badań naukowych i pracy wielu ludzi, którzy przyczyniają się do tego, żeby pomysły i nowe idee trafiły do konsumenta w postaci produktów lub usług zaspokajających zmieniające się potrzeby ludzi, firm czy instytucji.

Komercjalizowanie innowacji to zatem nic innego niż sprzedaż nowości stworzonych przez twórców nowości. Nie chodzi przy tym tylko o wynalazki przełomowe w skali ludzkości, ale też o innowacje o znacznie mniejszym zasięgu i znaczeniu, które sprawiają, że poprawia się jakość życia, komunikacja pomiędzy ludźmi, jesteśmy mniej uciążliwi dla otoczenia.

Etapy procesu komercjalizacji

W zasadzie każdy proces komercjalizacji innowacji można podzielić na następujące etapy:

  1. Praca twórcza, identyfikacja innowacji, formowanie zespołu projektowego, definiowanie efektu pracy
  2. Ewaluacja innowacji.
    • Badanie zdolności patentowej
    • Badanie oryginalności i unikatowości innowacji
    • Określenie rynku i konsumentów
    • Wskazanie korzyści dla klientów
    • Określenie partnerów projektowych
    • Konkurenci
    • Określenie kierunków dalszych prac i rozwoju
  3. Szacowanie potencjału rynkowego i decyzja o podjęciu ryzyka wdrożenia
  4. Wprowadzanie innowacji na rynek
    • Określenie ostatecznej ścieżki komercjalizacji
    • Szacowanie budżetu wdrożenia i spodziewanych efektów finansowych
    • Określenie mapy drogowej, kamieni milowych, wskaźników efektywności, zakreślanie ram czasowych
    • Gromadzenie kapitałów, promocja wśród potencjalnych inwestorów, konsumentów, pozyskiwanie ambasadorów, influencerów
  5. Zakończenie projektu wdrożeniowego
    • Dystrybucja licencji lub innych form dostępu do innowacji
    • Stworzenie spółek celowych
    • Podsumowanie efektów, wyciągnięcie wniosków, sformułowanie rekomendacji i zaleceń.

Komercjalizacja w pytaniach

Czy każdy proces musi przejść zakreśloną ścieżkę w całości?

Nie. W zasadzie na każdym etapie negatywne efekty prac mogą spowodować zatrzymanie projektu.

Co z projektami, które okażą się porażką?

Takich projektów jest zdecydowana większość. Ważne jest formalne zamknięcie projektu, sformułowanie wniosków i zaleceń na przyszłość.

Czy to nie jest tak, że dobre pomysły obronią się same i nie ma potrzeby tworzyć dla nich specjalnych programów wsparcia?

Wielokrotnie w trakcie prac badawczych odkrywany jest nowy potencjał innowacji, nowe zastosowania, nowe korzyści z wdrożenia. Powinien zawsze przesądzać rachunek ekonomiczny.

Ostatnie wpisy

IP Box jako sposób na opodatkowanie zysków 5% stawką PIT/CIT

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, innowacyjność to klucz do sukcesu i przetrwania na konkurencyjnym rynku. Dlatego też rządy różnych krajów wprowadzają liczne zachęty, mające wspierać przedsiębiorców w tworzeniu nowatorskich rozwiązań. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi stymulujących innowacyjność w Polsce jest IP Box – preferencja podatkowa, która zaraz po uldze na działalność badawczo-rozwojową, cieszy się ogromnym zainteresowaniem […]

1 miesiąc temu

Jak przełamać barierę niewystarczających kwalifikacji personelu w projektach innowacyjnych? Doświadczenia Tyrolu Południowego (Włochy)

Południowy Tyrol wykazuje niski wynik wydatków na badania i rozwój w stosunku do PKB. Jedną z przyczyn jest niski poziom wysoko wykwalifikowanego personelu (HQP) w MŚP. W porównaniu z sąsiednimi regionami wykazuje niedobór wykwalifikowanego personelu. Doświadczenia tych regionów wskazują, że wsparcie B+R+I przyczynia się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego, wzmacnia konkurencyjność i promuje rynek pracy Czego […]

2 miesiące temu

Optymalizacja kosztów innowacji

Jak ulga badawczo-rozwojowa wspiera rozwój nowatorskich przedsięwzięć Innowacje stanowią paliwo przyszłościowego biznesu, umożliwiając przedsiębiorcom wyjście przed szereg i osiągnięcie znaczącej przewagi konkurencyjnej. Jednak proces tworzenia i wdrażania nowych pomysłów często wiąże się z wysokimi kosztami. Aby je maksymalnie możliwie zoptymalizować warto wykorzystać dostępne ulgi podatkowe, których katalog został istotnie rozszerzony w wyniku tzw. Polskiego Ładu. […]

3 miesiące temu